Agder VW Klubb
Desember 06, 2021, 07:45:50 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter: Det er ikke mulig å skrive innlegg eller opprette nye brukerkontoer her, siden det er opprettet eget delforum på VW Norge:
 http://www.vwnorge.no/index.php/board,128.0.html

Hovedside   Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 4 »   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Prosjekt 1300 Overhaling  (Lest 24297 ganger)
SveinT
Administrator
Seriøst på VW kjøret

« på: September 03, 2011, 09:42:46 »

Fikk inn en tilsynelatende bra og komplett 1300 motor. Har absolutt ikke plass til den, så derfor ble det en liten prosjekt tråd i håp om at noen trenger en original nyoverhalt 1300 motor når den er ferdig.
Som dere ser av bildene er den ikke av de peneste å se på, men den lar seg rotere for hånd og det var heller ikke noen store ulumskheter i oljen når den ble tappet. Ingen merkbar endeslakk var det heller.
Først noen bilder av hvordan den var ved ankomst:

Og slik forlot jeg den i går kveld:

Får ut og demontere litt mer...
Loggført
SveinT
Administrator
Seriøst på VW kjøret

« Svar #1 på: September 04, 2011, 08:25:21 »

Fikk gjort litt på lørdag også  Roll Eyes
Måtte slipe bort litt av et par muttere på eksosen for at mutteren skulle sprekke og dermed la seg løsne.

Når eksosen kom av ser man at den var relativt full av rust inni. Tror jeg satser på en bedre eksos.

Måtte grave litt for å finne de to siste 8mm muttrene. Legg merke til haugen med dritt som er skrapt bort  Smiley

For å få ut kryssbolten på stemplene har jeg laget en liten avtrekker. Har hørt om de som bare slår på kryssbolten, men jeg liker ikke de kreftene som da påvirker rådene.

Så var det inn i oljepumpehullet og skru halvdelene fra hverandre.
Loggført
SveinT
Administrator
Seriøst på VW kjøret

« Svar #2 på: September 04, 2011, 08:41:52 »

Da var alle løse deler katalogisert i tilfelle jeg skulle få lyst til å bruke noe av det om igjen.

Veiv klar for mer demontering og kam bør måles for slitasje før evt gjenbruk.

Og et par blokkhalvdeler veldig klar for en god rengjøring.

Etter litt grovrengjøring fant jeg ut at blokka blir en del lettere å håndtere viss pinneboltene fjernes. Skrudde to muttere kraftig mot hverandre og da kunne alle boltene skrues greit ut.

Har en beholder med diesel som jeg vasker deler i. Når jeg holdt på følte jeg at hendene mine ble mindre, men det viste seg at det var hanskene som ikke var så glad i dieselen. Kan konkludere med at oppvaskhansker i lateks fra Biltema hører hjemme på kjøkkenet  Cheesy
Ny hanske til venstre og brukt til høyre.

Og avsluttet lørdagen med en tur i oppvaskmaskinen som nok har sett sin siste oppvask. Får håpe ar den får et lykkelig liv som delevasker.
Loggført
vwfreak
Administrator
Seriøst på VW kjøret

« Svar #3 på: September 07, 2011, 06:47:55 »

Kjempegenialt bord for å holde orden på sakene :-)
Loggført
71kg
Seriøst på VW kjøret

« Svar #4 på: September 07, 2011, 07:45:28 »

Bare ring når den er ferdig så henter jeg den, så den ike opptar plass hos deg. MOHAHAHAHAHAHAHA
Loggført
larsstea
Mekaniker

« Svar #5 på: September 08, 2011, 09:27:41 »

Utrolig lærerikt med disse overhalingstrådene Smiley Gleder meg til skal i gang med dette!
Loggført
dmf181
Seriøst på VW kjøret

« Svar #6 på: September 08, 2011, 12:45:59 »

Håper oppvaskmaskinen allerede var pensjonert.
Aner meg at jeg fikk sove i garasjen om jeg gjorde sånn hjemme Cheesy

Spennende å følge med på denne tråden, skal det bli en 1300 igjen eller "noe mer"? Smiley
Loggført

AgderVWKlubb medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 (brannpumpepower) (selges HBO 10k)
-66 flyndre (selges HBO 2k)
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre (selges HBO 2k)
-91 MB E300 Diesel (solgt)
(liker gamle tyske biler..? jeg??)

Har du sett en pulverlakkert gul og matt sort 1680AS (Klubbprosjekt
SveinT
Administrator
Seriøst på VW kjøret

« Svar #7 på: September 08, 2011, 02:26:15 »

Oppvaskmaskinen var det en liten lekasje på, så den kunne nok ikke stå på et kjøkken mer uansett. Her er sluken bare en halvmeter unna, så viss den lekker igjen er det ikke den store faren  Grin
Regner med det bare blir en standard 1300, siden den har oljekjøleren inni viftehuset. Men 1600 singelport kom jo også med kjøleren inni, så det er jo også en mulighet. Viss sylindere og stempler er bra, blir det nok bare nye stempelfjærer på de.
Loggført
SveinT
Administrator
Seriøst på VW kjøret

« Svar #8 på: September 15, 2011, 08:10:28 »

Fikk litt "kjeft" av en på jobben i dag for at ikke jeg oppdaterte denne tråden, så da måtte jeg jo få gjort litt.  Cheesy
Fikk blåst lett over blokka med litt sand utvendig så den ble ren:

Og så spente jeg den sammen og så etter slitasje. Denne var faktisk innenfor VW sine krav, så da ble det ikke noen linjeborring av den.
Loggført
Type3
Hodekløer
*

« Svar #9 på: September 16, 2011, 05:41:30 »

Beklager "kjeftinga" Svein Terje Wink Alltid moro å følge med på dine prosjekttråder Smiley Regner med full innsats i helga Grin
Loggført
SveinT
Administrator
Seriøst på VW kjøret

« Svar #10 på: September 17, 2011, 09:12:16 »

I dag ble det litt mer fremgang. Begynte med å presse av kam og fordelerdrev fra veiva.

Så ble det et lite bad i StripAll gryta med tilhørende børsting av oljekanaler.

Litt kontrollmåling av alle lagerbaner. Alle var innforbi VW sitt minstemål som er 54,971mm

Heldigvis var det ikke noe kast heller i den. Veiva hviler på lagerbane 1 og 3 og jeg måler på 2 og 4.

Så var det på igjen med kam og fordelerdrev. Her varmes de opp på kokeplata, og jeg har lagt en liten oljedråpe på det ene. Når olja begynner å ryke er det på tide å slippe det på veiva  Smiley

Så var det en tur i avbalanseringsmaskinen etter at svinghjul og trykkplate var sandblåst.

Som dere ser på videosnutten viser den venstre nåla at det ikke er noe ubalanse, og den høyre som skal vise hvor ubalansen er blir helt forvirra når den ikke finner noe  Cheesy

Avsluttet dagen med å vektjustere litt råder. Finner den letteste og sliper de andre til de er like tunge. Det var 3-4 gram forskjell før jeg begynte.
Loggført
dmf181
Seriøst på VW kjøret

« Svar #11 på: September 18, 2011, 11:53:45 »

Artig, orden i sakene!! Smiley

Ser ut til å ha vært i god stand denne motoren?
Loggført

AgderVWKlubb medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 (brannpumpepower) (selges HBO 10k)
-66 flyndre (selges HBO 2k)
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre (selges HBO 2k)
-91 MB E300 Diesel (solgt)
(liker gamle tyske biler..? jeg??)

Har du sett en pulverlakkert gul og matt sort 1680AS (Klubbprosjekt
vwfreak
Administrator
Seriøst på VW kjøret

« Svar #12 på: September 18, 2011, 06:25:42 »

Bra med litt fremgang.
Ofte er 1300 motorene i bedre stand enn feks 1600 virker det som. Har vel noe med bruken å si.
Loggført
Ove
Seriøst på VW kjøret

« Svar #13 på: September 19, 2011, 02:05:52 »

Dette ser strøkent ut Svein Terje! (som alltid...)
Loggført
lille lilla
Seriøst på VW kjøret

« Svar #14 på: September 19, 2011, 08:31:01 »

mye skal rådene skrus til med.holder på med motorbygge jeg også
Loggført
Sider: 1 2 3 4 »   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!