Agder VW Klubb
Desember 06, 2021, 08:31:48 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter: Det er ikke mulig å skrive innlegg eller opprette nye brukerkontoer her, siden det er opprettet eget delforum på VW Norge:
 http://www.vwnorge.no/index.php/board,128.0.html
 
   Hovedside   Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 4 5 »   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VW 1500 -66 med Brannpumpemotor  (Lest 29848 ganger)
dmf181
Seriøst på VW kjøret
*****
Innlegg: 545



« på: August 01, 2011, 08:15:51 »

Da har man gått av skaftet og kjøpt seg en venteboble, akkurat som andre tar seg en ventepølse....!!

Fikk kjøpt denne og har idag fraktet den hjem (kjørte selv ja!)..

Brannpumpemotor (1600), med 30PICT-1 og noen ditto dekk som var både kantete og ubalanserte.
Turen fra Hurum til Nannestad gikk uten særlige eventer, klarte tilogmed å rase forbi en BMW 735IA i 120kmt i oppoverbakkene ved Olavsgård Cheesy Cheesy
Bilen drar godt, begynte nederst i nevnte bakke på 100kmt og dro den lett opp til 120. Prøvde ikke mer da de ubalanserte dekkene rister LITT, og det er et hull i batteribrønnen som jeg ikke vil gjøre større Cheesy

Ønskeliste (dette skal jeg ha kjøpt) :
 
- håndtak til hanskerommet, for en sen 60 modell.
- antenne som virker
- splitmansjett til drivaksel
- Forgasser 34PICT-3 eller liknende
- Bilbelter minus festebøylen i midten.
- Bilbelter til baksete
- høyre batteribrønn, stålplate for sveising
- skillepappen mellom det elektriske og bagasjerommet
- masse hvit Hammerite på sprayboks
- understellsmasse
- nye eksostupper
- nytt håndtak til trekantvindu på passasjersida
- sandblåse/lakke Jubileumsfelgene og kjøpe noen greie brukte 185/15 dekk.
- setetrekk til forseter som står i stil, helst svarte
- en billig stereoforsterker, 2x 100-200w ved 4Ohm
- 2x delefilter for basshøytalere

bilder kommer, evt se på fjesboka Smiley
-
« Siste redigering: August 01, 2011, 08:33:22 av dmf181 » Loggført

AgderVWKlubb medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 (brannpumpepower) (selges HBO 10k)
-66 flyndre (selges HBO 2k)
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre (selges HBO 2k)
-91 MB E300 Diesel (solgt)
(liker gamle tyske biler..? jeg??)

Har du sett en pulverlakkert gul og matt sort 1680AS (Klubbprosjekt
dmf181
Seriøst på VW kjøret
*****
Innlegg: 545



« Svar #1 på: August 01, 2011, 08:35:25 »

Noen som vet hva motorkoden 126-038281 står for?

Forrige eier sier den var gått ~700 timer i aggregat før han satt den inn for snart to år siden..

Fant denne linken som sier at det er en 1584cc dobbelport.
« Siste redigering: August 01, 2011, 08:39:35 av dmf181 » Loggført

AgderVWKlubb medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 (brannpumpepower) (selges HBO 10k)
-66 flyndre (selges HBO 2k)
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre (selges HBO 2k)
-91 MB E300 Diesel (solgt)
(liker gamle tyske biler..? jeg??)

Har du sett en pulverlakkert gul og matt sort 1680AS (Klubbprosjekt
SveinT
Administrator
Seriøst på VW kjøret
*****
Innlegg: 1.044



« Svar #2 på: August 01, 2011, 09:57:06 »

Gratulerer med ennå en bil  Cheesy
De var jo litt uenige med god grunn i den linken. Opp til motornummer 126-013500 er 1500, men fra 126-013501 og oppover er de 1600. Motornummeret skal stå på blokka. I linken sto det et annet nummer på blokka enn skiltet  Undecided Du får se om din er singel eller dobbelport. Jeg har ikke sett noen 126- med dobbelport (originalt) ennå, men en gang må være den første....
Jeg ser ikke noen god grunn til å bytte gasser på denne. Du vil muligens få litt mer toppfart med en 34PICT, men samtidig miste litt bunndrag og muligens litt høyere forbruk. Jeg kjører 1600 med 30PICT, men jeg har 1200 girkasse. Kan greit kjøre i 35-40km/t på 4. gir og den drar seg greit opp i fart.
Loggført
dmf181
Seriøst på VW kjøret
*****
Innlegg: 545



« Svar #3 på: August 02, 2011, 01:53:02 »

takk for svar Smiley
Motoren er en dobbelport. Ny gasser må jeg ha da denne lekker bensin i spjeldakselen..
om noen har noe av det på ønskelista og vil selge, så si ifra Smiley
« Siste redigering: August 02, 2011, 01:56:14 av dmf181 » Loggført

AgderVWKlubb medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 (brannpumpepower) (selges HBO 10k)
-66 flyndre (selges HBO 2k)
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre (selges HBO 2k)
-91 MB E300 Diesel (solgt)
(liker gamle tyske biler..? jeg??)

Har du sett en pulverlakkert gul og matt sort 1680AS (Klubbprosjekt
SveinT
Administrator
Seriøst på VW kjøret
*****
Innlegg: 1.044



« Svar #4 på: August 02, 2011, 07:24:11 »

De har sikkert flyttet over gasseren fra originalmotoren. 1500 har også 30PICT originalt. 34PICT har større avstand mellom festeboltene, så viss du skal ha det, må du bytte innsuget eller lage adapter. Vil tro ditt innsug er samme som på 1300 dobbelport.
Loggført
dmf181
Seriøst på VW kjøret
*****
Innlegg: 545



« Svar #5 på: August 02, 2011, 11:21:19 »

Skjønner Smiley

Trenger sikkert ikke oppdatere gasseren før jeg eventuellt skaffer doble gassere etterhvert, MEN denne lekker fremdeles.
Det drypper der vaieren er festet, og det ser ut som om kilden er spjeldakselen, men jeg kan ta feil..

Bensinpumpa lekker også bittelitt når bilen er varm.


Nær/fjernlys-rele, kan det fikses eller bytter man bare når det ikke slår over?

I morgen henter jeg nye skilter på Skiltfabrikken.no! De var greie og lager dem nesten over natta!
550 kroner skal dem ha for et avlangt og et firkanta skilt i metall Smiley

I løpet av uka skal jeg også grave frem jubileumsfelgene og se om jeg har noen brukandes 15" dekk Smiley


Oppdater Ønskeliste (dette skal jeg ha kjøpt) :

- Speil på høyre side
- håndtak til hanskerommet, for en sen 60 modell.
- antenne som virker
- splitmansjett til drivaksel
- Forgasser som passer en 1600DP
- Bilbelter minus festebøylen i midten.
- Bilbelter til baksete
- høyre batteribrønn, stålplate for sveising
- skillepappen mellom det elektriske og bagasjerommet
- masse hvit Hammerite på sprayboks
- understellsmasse
- nye eksostupper
- nytt håndtak til trekantvindu på passasjersida
- sandblåse/lakke Jubileumsfelgene og kjøpe noen greie brukte 185/15 dekk.
- setetrekk til forseter som står i stil, helst svarte
- en billig stereoforsterker, 2x 100-200w ved 4Ohm
- 2x delefilter for basshøytalere
« Siste redigering: August 02, 2011, 11:42:43 av dmf181 » Loggført

AgderVWKlubb medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 (brannpumpepower) (selges HBO 10k)
-66 flyndre (selges HBO 2k)
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre (selges HBO 2k)
-91 MB E300 Diesel (solgt)
(liker gamle tyske biler..? jeg??)

Har du sett en pulverlakkert gul og matt sort 1680AS (Klubbprosjekt
dmf181
Seriøst på VW kjøret
*****
Innlegg: 545



« Svar #6 på: August 03, 2011, 10:13:28 »

Svein terje, du hadde rett og jeg har prata i skjegget, dette er selvfølgelig singelport.
Jeg må ha røyka sokkene eller noe sånt i går..
Loggført

AgderVWKlubb medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 (brannpumpepower) (selges HBO 10k)
-66 flyndre (selges HBO 2k)
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre (selges HBO 2k)
-91 MB E300 Diesel (solgt)
(liker gamle tyske biler..? jeg??)

Har du sett en pulverlakkert gul og matt sort 1680AS (Klubbprosjekt
dmf181
Seriøst på VW kjøret
*****
Innlegg: 545



« Svar #7 på: August 06, 2011, 09:44:17 »

Nå begynner jeg å lure her.

Har kjøpt nytt nær/fjernlysrele fordi det gamle ikke byttet ned fra fjernlys og får det ikke til..

har kobla som dette:
http://www.offroad.no/forum/koblingskjema-lysrele-t61655.html
30= Hovedstrøm inn.
87/87a= Hovedstrøm ut. Direkte til lykter.
85= Jord
86= Styrestrøm.

Når jeg setter på ledningene som går til lyktene så lyser det med en gang.
Parklys virker som det skal men hovedlys lyser uansett..

Det er jord som går til (gjennom) lysbryteren i panelet, ikke sant? Tykk Hvit kabel med svarte tverrstriper
Og styrestrøm kommer i den tynne kabelen fra bryteren på rattet.. Tynn brun kabel
Hovedstrøm er den samme kabelen som også går gjennom tenningslåsen.. Tykk rød kabel
Da er det bare to igjen og de er koblet i sikringspanelet, og splittes der til hver sin lykt.. Tykk gul og tykk hvit kabel
Loggført

AgderVWKlubb medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 (brannpumpepower) (selges HBO 10k)
-66 flyndre (selges HBO 2k)
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre (selges HBO 2k)
-91 MB E300 Diesel (solgt)
(liker gamle tyske biler..? jeg??)

Har du sett en pulverlakkert gul og matt sort 1680AS (Klubbprosjekt
SveinT
Administrator
Seriøst på VW kjøret
*****
Innlegg: 1.044



« Svar #8 på: August 07, 2011, 10:14:58 »

Tror ikke det er et nær/fjernlysrele du har kjøpt. Ser heller ut til at det passer viss du skal ha ekstralys. Du må ha et rele som på bildet under.
Den hvite med sorte striper er pluss fra lysbryter
Rød er konstant pluss fra sikring
Tynn brun med striper er jord/styrestrøm
De gule og hvite er som du sier til sikringer og videre til lykter.
Loggført
dmf181
Seriøst på VW kjøret
*****
Innlegg: 545



« Svar #9 på: August 07, 2011, 11:54:43 »

Det var dette jeg fikk da jeg på Bilxtra på Jessheim. Han skrev tilogmed opp hva som skal til hva (men han bomma på jord og styrestrøm, 85 og 86).



Her er det nye releet, har koblet jord, styrestrøm og pluss, men latt strøm ut til lyktene være:



Som tidligere nevnt så lyser hovedlysa uansett hva lysbryteren står på når jeg tar på gul eller hvit, altså strøm ut til hovedlampene; MEN parklys virker som det skal..

Jeg stusser også litt over at det originale releet har andre tallkoder/bokstaver på kontaktene enn det nye.
Svein Terje, hva skal jeg spørre etter om jeg skal kjøpe nytt da. Jeg spurte jo og fikk dette.. Viste dem tilogmed det gamle..

.
« Siste redigering: August 07, 2011, 11:56:14 av dmf181 » Loggført

AgderVWKlubb medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 (brannpumpepower) (selges HBO 10k)
-66 flyndre (selges HBO 2k)
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre (selges HBO 2k)
-91 MB E300 Diesel (solgt)
(liker gamle tyske biler..? jeg??)

Har du sett en pulverlakkert gul og matt sort 1680AS (Klubbprosjekt
SveinT
Administrator
Seriøst på VW kjøret
*****
Innlegg: 1.044



« Svar #10 på: August 07, 2011, 01:34:27 »

Du må ha et rele med "S" inngangen. "S" er der impulsene fra dimmebryteren skal inn. Nyere biler har en bryter som blir stående i den posisjonen du dytter den til, men boble har bare en impulsbryter, så bytter releet mellom nær og fjernlys hver gang det får en impuls. Vil tro det enkleste er å få tak i enten et brukt fra en boble, eller kjøpe på en "boblebutikk"
http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid=17940416-332b-4c47-aab2-800db5ad74df
Loggført
dmf181
Seriøst på VW kjøret
*****
Innlegg: 545



« Svar #11 på: August 07, 2011, 02:22:43 »

Tusen takk, skal se hva jeg får tak i i morgen Smiley
Loggført

AgderVWKlubb medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 (brannpumpepower) (selges HBO 10k)
-66 flyndre (selges HBO 2k)
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre (selges HBO 2k)
-91 MB E300 Diesel (solgt)
(liker gamle tyske biler..? jeg??)

Har du sett en pulverlakkert gul og matt sort 1680AS (Klubbprosjekt
dmf181
Seriøst på VW kjøret
*****
Innlegg: 545



« Svar #12 på: August 13, 2011, 11:30:44 »

Tusen takk, skal se hva jeg får tak i i morgen Smiley

Bestilte hos Steinar, så nå blir det lys.


Er det noen som vet hvordan tyske politibobler så ut i -66?
Dette bildet er fra en litt nyere boble, så det er kanskje ikke rett?

Loggført

AgderVWKlubb medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 (brannpumpepower) (selges HBO 10k)
-66 flyndre (selges HBO 2k)
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre (selges HBO 2k)
-91 MB E300 Diesel (solgt)
(liker gamle tyske biler..? jeg??)

Har du sett en pulverlakkert gul og matt sort 1680AS (Klubbprosjekt
dmf181
Seriøst på VW kjøret
*****
Innlegg: 545



« Svar #13 på: August 13, 2011, 08:46:28 »

Vurderer også denne looken, men det begynner vel å bli mange som har tenkt slik..



En annen ting er at jeg ikke har amerikafangere på min 1500, og jeg har ikke sett Herbie uten...
Loggført

AgderVWKlubb medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 (brannpumpepower) (selges HBO 10k)
-66 flyndre (selges HBO 2k)
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre (selges HBO 2k)
-91 MB E300 Diesel (solgt)
(liker gamle tyske biler..? jeg??)

Har du sett en pulverlakkert gul og matt sort 1680AS (Klubbprosjekt
dmf181
Seriøst på VW kjøret
*****
Innlegg: 545



« Svar #14 på: August 13, 2011, 08:48:34 »

Er det noen som kan fortelle meg om de har klart å kline på større dekk enn 185 bredde på 4,5" felg?

Jeg hadde 185/65/15 på std 4,5" boblefelg på 1302'en og Jeansen, og det så helt greit ut (la dem på selv mens jeg hadde maskin til det..)

Klarer jeg 195 også?
Loggført

AgderVWKlubb medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 (brannpumpepower) (selges HBO 10k)
-66 flyndre (selges HBO 2k)
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre (selges HBO 2k)
-91 MB E300 Diesel (solgt)
(liker gamle tyske biler..? jeg??)

Har du sett en pulverlakkert gul og matt sort 1680AS (Klubbprosjekt
Sider: 1 2 3 4 5 »   Til toppen
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!