Agder VW Klubb
September 17, 2021, 05:18:31 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter: Det er ikke mulig å skrive innlegg eller opprette nye brukerkontoer her, siden det er opprettet eget delforum på VW Norge:
 http://www.vwnorge.no/index.php/board,128.0.html

Hovedside   Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 »   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bilen min !!  (Lest 13785 ganger)
Trond Christian
Administrator
Hekta på VW

« på: Desember 30, 2005, 11:07:46 »

Siden jeg er f?rste medlem av forumet m? jeg jo nesten v?re f?rste mann til ? legge ut noe om bilen min.

N? skal jeg ikke skryte for mye av egne prestasjoner i denne forbindelse. Noe av det eneste jeg har gjort med bilen til n? er ? kj?pe den Wink

Bilen triller p? 17 toms Porsche Cup 2 felger og det meste understellet stammer ogs? fra Porsche.
Bremsene skal v?re fra 944 turbo og det samme gjelder dempert?rnene foran. Stabstag etc kommer fra samme bil.
Gearkassa er ei Porsche 901 som kommer fra tidlig 911 s?vidt jeg vet.
Motoren er en 112i. Jeg har lyst p? litt mer pulver i denne, s? en ekstra motor i samme st?rrelse er meget ?nsket kj?pt Wink

Av arbeid som m? gj?res ligger det meste i det elektriske anlegget. Jeg kommer nok til ? bli liggende og feils?ke i noen timer fremover.
Ellers skal motoren ut og kl?tsjen skiftes.

Ting g?r noks? seint i garasjen, men etterhvert som det er fremdrift skal jeg legge ut ting og tang her.

Og her er noen bilder ..

* Kopi av IMG_1387.jpg (73.43 KB, 400x267 - vist 1495 ganger.)

* Krympa.jpg (57.34 KB, 700x363 - vist 1495 ganger.)
« Siste redigering: Januar 02, 2006, 04:18:12 av trond » Loggført

Alle biler ruster, men Opel har Rekord
jens c
Hekta på VW

« Svar #1 på: Januar 02, 2006, 11:47:29 »

flott den der bilen, Smiley  bytte kl?tsjen ja , det er vel ikke den f?rste som blitt byttet p? den bilen.
motorbytte..... med s? mye porsche deler burde du kanskje hatt en por..... Wink Wink
Loggført
Trond Christian
Administrator
Hekta på VW

« Svar #2 på: Januar 03, 2006, 12:47:17 »

flott den der bilen, Smiley? bytte kl?tsjen ja , det er vel ikke den f?rste som blitt byttet p? den bilen.
motorbytte..... med s? mye porsche deler burde du kanskje hatt en por..... Wink Wink

En 112i er jo litt sprettent det ogs?. Planene (og mye av delene) til turbo er jo klare. Men m? nok p? ei lita handlerunde f?rst, og studentlommeboka er ikke for dyp Wink

-Trond Chr.-
Loggført

vwfreak
Administrator
Seriøst på VW kjøret

« Svar #3 på: Januar 03, 2006, 05:43:32 »

112 i motorene g?r ganske s? bra. Klubbilen er jo ikke akkurat lett, men den skyver bra med en 112 motor i. Problemet med disse motorene er toppakning og lite turtall. Ny kam som er samme som type 1 og voila motoren gir mer turtall.
Jeg digger denne bilen til Trond og den er en av de fineste ombygde og taksenkede boblene i norge. Jeg h?per dette blir bra og at den er med skilt til neste ?r  Grin
Loggført
Trond Christian
Administrator
Hekta på VW

« Svar #4 på: Januar 19, 2006, 03:40:58 »

Jada ...

Er en stund mellom hver gang det skjer noe, men n? begynner ?nda ? komme her =)

Har hatt noen gode dager her borte n? med feils?king p? det elektriske og demontering av motor.
I g?r kveld fikk jeg tappet av det meste kj?levannet. La oss n? bare si at luftavkj?lte motorer er KANON-mye bedre. Noe svineri i ligge under vannspruten i en uoppvarmet garasje Tongue

Innsug og mesteparten av eksosen er ogs? ute. Hadde litt tr?bbel med grenr?ret og knakk en bolt i en av toppene. Satser p? ? f? den ut med varme n?r bare motoren er ute av bilen. Toppene t?ler vel s?pass ?
De andre boltene satt ogs? veldig hardt, s? arbeidet er lagt p? is til jeg f?r tak i teflonspray og en god rustl?ser.
Skal ha ei runde n? straks.

Ellers er det noen rare l?sninger p? spesialtilpassede og -bygde biler. Er f?rste bilen jeg har m?tte trekker eksosen gjennom kup?en for ? f? den ut =)

* Eksos-ut.jpg (47.9 KB, 500x375 - vist 1385 ganger.)
Loggført

Trond Christian
Administrator
Hekta på VW

« Svar #5 på: Februar 16, 2006, 10:49:24 »

G?r seint som vanlig, men n? har jeg endelig f?tt ut maskineriet.
En operasjon som kan sammenliknes med ? bygge en IKEAkommode uten bruksanvisning Grin
Det var mye som m?tte demonteres og herjes med, men n? som jeg vet rekkef?lgen p? ting og tang skal monteringa v?re gjort ganske raskt.

N?r maskinen endelig kom ut fikk jeg bekreftet at det ikke stod helt greit til med kl?tsjen. Det fl?t en del olje i kl?tsjhuset og lamellen er glasert/brent. Heldigvis er det original 112i s? det ble ingen venting p? ny.

Det jeg kanskje m? vente p? er et par simmerringer og n?lerlageret i svinghjulet/veiva. Noen som vet dimensjoner/tall p? disse s? jeg kan f? bestilt f?r jeg f?r l?sna dem ?
Oljen som l? i kl?tsjhuset var litt blank og litt svart, s? det er ikke umulig det er lekkasje fra b?de motor og girkasse.
M? sjekkes opp i. S? hvis noen i Grimstad vil l?ne bort en svinghjull?s vet dere hvem som skal kontaktes.

Er vel ikke stort mer ? si i denne omgang, men har noen bilder til fremvisning Cheesy

Bilde 1 :
Motoren p? benken. Stor er den ikke, men merker at den veier en del mer enn type1 ...
Bilde 2 :
Kl?tsjer. Gammel til venstre, nesten helt ny til h?yre. Spot the difference Cheesy

* DSC01803.jpg (44.93 KB, 640x480 - vist 1281 ganger.)

* DSC01804.jpg (42.98 KB, 640x480 - vist 1258 ganger.)
Loggført

Trond Christian
Administrator
Hekta på VW

« Svar #6 på: Februar 16, 2006, 10:52:03 »

Bilde 3 :
?delagt n?lelager ... for den hylsa jeg holder i h?nda skal v?re inne i n?lene, ikkesant ? Kunne ikke komme p? at det skulle v?re noe annet sted.  Noen som vet dimensjon/nummeret til dette ?
Bilde 4 :
Litt mere "crap" enn p? en luftkj?lt ... blir spennende ? se hvilke slanger og ledninger som finner tilbake p? plass n?r maskinen skal inn igjen.

* DSC01805.jpg (40.25 KB, 640x480 - vist 1281 ganger.)

* DSC01806.jpg (53.96 KB, 640x480 - vist 1319 ganger.)
Loggført

Trond Christian
Administrator
Hekta på VW

« Svar #7 på: Februar 16, 2006, 10:53:58 »

Siste bildet :
Stemingsbilde slik bilen st?r n? ... h?per ikke det er lenge til Vesla er p? hjulene igjen Grin

* DSC01808.jpg (38.25 KB, 640x480 - vist 1310 ganger.)
Loggført

vw1200
Seriøst på VW kjøret

« Svar #8 på: Februar 16, 2006, 11:39:11 »

se her ja dette var interesangt ? se at det skjer noe, s? noe kj?rt ut det lageret ditt der ja. du f?r bestille et nytt lager hos dalhems
Loggført

Race-buggy

life is a race
Trond Christian
Administrator
Hekta på VW

« Svar #9 på: Februar 16, 2006, 11:46:19 »

se her ja dette var interesangt ? se at det skjer noe, s? noe kj?rt ut det lageret ditt der ja. du f?r bestille et nytt lager hos dalhems
Hadde nesten tenkt ? bestille et hos Bema, men skj?nner n?r jeg er u?nsket som kunde Grin
Hehe ...
Loggført

vw1200
Seriøst på VW kjøret

« Svar #10 på: Februar 16, 2006, 11:50:36 »

clutch har vi p? jobb,men det lille lageret ini veiva tappen har vi ikke
Loggført

Race-buggy

life is a race
vwfreak
Administrator
Seriøst på VW kjøret

« Svar #11 på: Februar 16, 2006, 11:50:58 »

Vet steinar har endel n?llager p? lager. Ring og snakk med han. Simmeringen tar du bare ut og tar den med til einar torjessen i v?gsbygd og de finner en ny til halve prisen av hva bildelsfirmaer skal ha Smiley

Forresten godt ? se att det skjer noe Smiley
Loggført
Trond Christian
Administrator
Hekta på VW

« Svar #12 på: Mars 17, 2006, 12:13:35 »

Koko folkens !!

Det er vel egentlig ikke s? mye ? skrive om, men er s? forn?yd etter dagens ?kt at jeg deler det alikevel Grin

Fikk endelig ut n?lelageret bak svinghjulet.
Laaang tids sliping og saging med baufilblad har gitt lite resultater.
S? i dag kj?pte jeg en liten avtrekker beregna for bremseklosser (59 kr, Biltema). Etter 20 sekunder med vinkelsliperen fikk jeg lurt den til ? passe i lageret og vips. 4 sm? trekk s? var lageret ute. Cheesy

Fikk ogs? pr?vd skrueuttrekkersettet de selger p? Biltema. Det kan varmt anbefales. Fikk ut nesten hele bolten som satt i toppen. Bomma litt og fikk ikke borra bolten helt til bunns. Men boltehullet er dypt nok til at jeg f?r hengt p? eksosen. Sier meg forn?yd med det Cheesy

Fikk ogs? brukt litt tid til ? forske p? el-nettet. Ser ikke helt systemet, men det kommer seg Tongue

Motoren skal inn igjen i neste uke. Du som jeg gleder meg. N? er det bare snakk om ? f? fjernet en god meter sn? utenfor garasjeporten s? blir det testkj?ring Grin

Slenger med bildet av lager og avtrekker ... ikke mye ? se p?, men varmer iallefall sjela mi Grin

* DSC01814 (Small).JPG (47.79 KB, 640x480 - vist 1197 ganger.)
Loggført

vw1200
Seriøst på VW kjøret

« Svar #13 på: Mars 18, 2006, 11:26:24 »

har kj?pt litt verkt?y p? biltema jeg ogs?,helst det med 10?r's garanti da tilfelle det skulle g? i stykker. morro ? se at det skjer noe med bilen din trond christian
Loggført

Race-buggy

life is a race
Trond Christian
Administrator
Hekta på VW

« Svar #14 på: November 17, 2006, 06:01:21 »

N? er det lenge siden jeg har hatt noen oppdateringer her.
Hoved?rsaken til det er at det ikke har skjedd stort med bilen.

De av dere som var p? treffet v?rt i sommer fikk kanskje et lite glimt av bilen p? l?rdagen.
Jeg fikk jo kun med meg halve cruisinga pga koking Undecided
Den store dramatikken, derimot, kom utp? natta.
Etter et par runder i mandal sentrum sammen med Kim satte vi snuten hjemover.
Og da skjer det store. Den ene b?rekula l?sner fra spindelen !!
Det ble heldigvis ikke store skader, men var en ekkel opplevelse.
? f? tak i ny kule tok hele sommeren. Kulene kom til slutt og n? er endelig alt montert.

Tenkte jeg kunne vise noen f? bilder fra dette. Jeg kan desverre ikke finne digitalkameraet mitt, s? bildene jeg har n? kommer fra mobilen.

Bilde 1 : Jeg tror de gamle b?rekulene var originale 1303 og passet derfor ikke i spindelen. L?sningen var ei kobberforing som var presset inn i spindelen. Jeg anbefaler INGEN andre ? gj?re det samme. Kan ikke kalle den l?sningen noe annet enn livsfarlig !! De nye b?rekulene er laget spesielt med tanke p? ombygging til Porsche 944 spindler p? 1303, og passet perfekt.

Bilde 2 : Styrestaget p? siden hvor hjulet l?snet hadde ogs? f?tt seg en tr?kk. Det er s?nn t?lig retta n?, men m? nok kj?pe ett nytt. S? ogs? at en del andre detaljer av styresystemet b?r skiftes. Er kanskje litt slurvete ? sette alt sammen uten ? bytte alt n?, men f?r ta det litt p? sikt. N? er det iallefall mulig ? flytte bilen til vinterlagring.

Bilde 3 : Litt lettere ? komme til styringen enn originalt  Grin

* Bilde031.jpg (35.53 KB, 640x480 - vist 1062 ganger.)

* Bilde035.jpg (41.12 KB, 640x480 - vist 1021 ganger.)

* Bilde036.jpg (45.58 KB, 640x480 - vist 1001 ganger.)
Loggført

Sider: 1 2 »   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!